Herpes Maklumat dan Berkesan Rawatan Asli

Herpes Maklumat dan Berkesan Rawatan Asli

Sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh virus herpes dikenali sebagai jangkitan herpes. Pada asasnya terdapat lapan jenis herpes yang manusia dijangkiti tetapi dua daripada mereka adalah utama. Mereka adalah jenis herpes simplex 1 dan herpes simplex type 2. Mereka yang sangat biasa yang menyebabkan kudis sejuk dan herpes kemaluan.

Biasanya orang dijangkiti HSV1 dalam usia yang sangat muda seperti pada usia 10. Sebaik sahaja virus masuk ke dalam badan maka ia kekal di sana untuk seumur hidup. Biasanya kudis sejuk lepuh yang dipenuhi dengan cecair dan menyakitkan juga. Biasanya ia berlaku pada bibir, pipi dan hidung. Herpes kemaluan disebabkan oleh jenis herpes simplex 2. Mereka juga lepuh yang sangat menyakitkan yang dipenuhi dengan cecair. Kawasan di bahagian atas pinggang dijangkiti oleh virus HSV1 dan kawasan di bawah pinggang dijangkiti oleh virus HSV2 itu. Tetapi ia tidak mungkin bahawa virus boleh menyerang kedua-dua kawasan itu. Sama ada ia akan menyerang bahagian atas pinggang atau ia boleh menyerang di bawah pinggang.

Biasanya virus memasuki badan kita dan masuk ke dalam tempoh yang kependaman. Ia kekal di dalam sel tetapi tidak dalam bentuk aktif. Tetapi disebabkan oleh beberapa faktor virus itu diaktifkan semula dan kemudian gejala muncul semula jangkitan. Faktor-faktor ini boleh menjadi kejutan emosi atau fizikal.

Biasanya apabila orang yang dijangkiti menyentuh orang yang tidak dijangkiti kemudian merebak kudis sejuk. Jika kudis sejuk hadir pada bibir maka risikonya menyebarkan bertambah. Biasanya ia dihantar dengan mencium. Pada asasnya genital herpes merebak hanya dengan hubungan seksual.

Ia tidak perlu bahawa setiap orang dijangkiti herpes mengalami gejala. Kebanyakan orang mengalami gejala 2-25 hari. Pada peringkat kemudian gejala yang paling teruk berbanding di peringkat awal. Biasanya ia berlaku dalam bentuk benjolan merah yang dipenuhi dengan cecair.

Untuk melegakan dari jangkitan herpes seseorang itu perlu mengelakkan makanan sitrus, makanan masin dan semua makanan yang lain yang mengganggu kudis. Anda mesti membasuh kawasan yang terlibat sekurang-kurangnya dua kali sehari dengan sabun dan air suam. Anda mesti memakai pakaian yang longgar dan ia membantu untuk memakai seluar dalam kapas. Menggunakan pek ais di kawasan yang terjejas selama 10 minit yang h membantu dalam melegakan kesakitan. Permohonan baking soda juga berkesan. Anda juga boleh memohon salap zink sulfat yang membantu dalam penyembuhan luka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar