Berpeluh ketiak Rawatan - Apa Adakah Pendekatan Berbeza Terdapat?

Berpeluh ketiak Rawatan - Apa Adakah Pendekatan Berbeza Terdapat?

Ketiak berpeluh atau perubatan dikenali sebagai hiperhidrosis axillary, adalah peluh berlebihan di ketiak seseorang. Masalah ketiak biasanya bermula pada usia awal baligh. Jika ia masih tidak dirawat, masalah ini mungkin berterusan sepanjang hayat. Ketiak berpeluh berlebihan adalah tahan kepada semua jenis deodoran dan bau mengawal ubat-ubatan.

Orang yang bertanggungjawab untuk ketiak berpeluh adalah kelenjar peluh sudoriferous. Ada dua jenis kelenjar ini bertanggungjawab untuk menghasilkan peluh ketiak berlebihan iaitu eccrine dan apocrine. Kelenjar eccrine wujud dengan sendirinya dan didapati di seluruh tubuh manusia. Ini adalah salah satu yang bertanggungjawab menghasilkan penyelesaian berair berbau berlebihan tetapi tidak bertanggungjawab untuk peluh ketiak berlebihan. Kelenjar eccrine juga mengeluarkan bahan-bahan yang ditelan bawang dan bawang putih. Sebaliknya, kelenjar apokrin lebih besar daripada eccrine dan dijumpai di dalam kawasan yang terhad seperti ketiak dan kulit kemaluan, di mana mereka mengeluarkan berpeluh ke dalam folikel rambut, sekali gus menyebabkan titisan ketiak. Peluh yang dihasilkan oleh kelenjar ini adalah peluh tebal unik dan tidak ada tiruan untuk bau ia mengeluarkan di ketiak.

Ketiak berpeluh sedikit sebanyak mempunyai patofisiologi sangat rumit yang pada dasarnya mewakili overstimulating sistem saraf simpatetik. Walaupun beberapa sebab-sebab lain seperti makanan tertentu, kebimbangan, tekanan, dan rangsangan emosi, semua yang boleh menambah kepada masalah ini.

Ketiak berpeluh boleh menjadi sangat memalukan kerana ia merumitkan interaksi perniagaan dan sosial. Bau badan Serangan boleh menimbulkan masalah besar bersama-sama dengan kemurungan psikologi dan rasa malu sosial. Peluh tidak berbau melainkan jika ia bersentuhan dengan bakteria yang hidup di dalam tempat-tempat panas, gelap, dan lembap seperti ketiak. Lebih-lebih lagi, apabila peluh bersentuhan dengan bakteria pada kulit, ia mengeluarkan bau yang sangat busuk.

Berpeluh ketiak berlebihan boleh dirawat tetapi dengan langkah berjaga-jaga terutama apabila berurusan dengan pesakit yang lebih tua. Orang yang mengalami kebimbangan, ketegangan, dan takut menghadapi awam atau rendah diri kompleks umumnya mengalami ketiak menitis peluh. Semua orang biasanya mengalami berpeluh ketiak tetapi peluh berlebihan diketahui mempunyai sebab-sebab tertentu yang boleh termasuk keturunan dalam alam semula jadi.

Melalui penilaian tepat punca dan pencetus jenis ini keadaan, diikuti dengan pendekatan berhati-hati untuk rawatan banyak orang mendapat manfaat dengan keputusan yang baik dan meningkatkan kualiti hidup. Pendekatan untuk merawat hiperhidrosis perlu sentiasa bermula dengan langkah-langkah konservatif seperti berikut:

* Over-the-counter antiperspirants - rawatan rumah biasanya cuba pertama kerana mereka adalah mudah didapati. Antiperspirants mengandungi aluminium klorida mungkin lebih berkesan apabila antiperspirants lain gagal.
* Antiperspirants preskripsi kekuatan - mereka yang mengandungi aluminium klorida hexahydrate.
* Iontophoresis - alat yang pas elektrik langsung melalui kulit dengan menggunakan air paip.
* Ubat-ubatan oral - ubat-ubatan yang dikenali sebagai anticholinergics, yang mengurangkan berpeluh.
* Botox (botulinum toksin) - diluluskan di Amerika Syarikat oleh FDA untuk merawat berlebihan axillary (ketiak) berpeluh.

Kaedah terkini untuk peluh ketiak melampau apabila semua lain gagal adalah rawatan laser untuk axillary hiperhidrosis. Tenaga pendekatan baru yang dihasilkan oleh pancaran laser secara langsung melalui incisi yang sangat kecil yang membunuh kelenjar peluh dan menghasilkan hasil yang positif. Kaedah ini adalah sangat cepat dengan tempoh pemulihan yang kurang, kurang trauma tisu, dan prosedur yang telah dilakukan dengan anestetik tempatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar